Ce sunt de fapt fibrele alimentare

Peste tot auzim formulări precum “dietă bogată în fibre”, “produse cu conţinut ridicat de fibre” şi altele asemenea. Dar ce sunt de fapt fibrele alimentare, pentru că la prima vedere ar părea că sunt toate acele “fire” vegetale pe care le găsim prin mâncare.

Fibra alimentară este o structură a organismelor, constituită din diverse substanţe care aparţin, exceptând lignina, clasei de carbohidraţi nedisponibili. Aceşti carbohidraţi nu aduc un aport de calorii organismului, nu pot fi digeraţi şi nu îngraşă. Indiferent de gradul lor de complexitate, toţi carbohidraţii nedisponibili sunt caracterizaţi de monomeri uniţi între ei prin legături chimice inatacabile de către enzimele din tractul digestiv al omului. Deşi are o valoare nutritivă scăzută sau nulă, fibra alimentară este extrem de importantă pentru sănătatea omului, crescând viteza tranzitului intestinal, limitând contactul eventualelor substanţe toxice cu peretele intestinal sau favorizând absobţia acizilor biliari.

Există două tipuri de fibre alimentare: solubile şi insolubile. Fibrele solubile (peptine, mucilagii, gume etc.) au capacitatea de a forma un gel vâscos, important prin acţiunea lui metabolică. Fibrele insolubile (celuloză, semiceluloză, lignină), reţin apa în interstiţiile lor fără a forma gelatină şi sunt importante pentru funcţionarea intestinului.

Alimente cu concentraţie mare de fibre alimentare (gr/100 gr)

 

Agar agar – 81,1Ciuperci gallinacci – 60,5Cafea crudă boabe – 49,5

Frunzele de ceai – 44,7

Menta uscată – 44,7

Pătrunjel uscat – 44,7

Oregano uscat – 42,8

Seminţele de fenicul – 39,8

Tărâţele de grâu – 39,6

Seminţele de in – 34,8

Cacao amară (pudră) – 28,9

Piperul negru – 26,5

Dafin – 26,3

Scorţişoară – 24,4Nucşoară – 23,7Caise uscate – 21,6

Făina de cocos – 21,1

Boia de ardei – 20,9

Cimbrişor uscat – 16,8

Smochine uscate – 18,5

Salvie uscată – 18,1

Măghiran – 18,1

Busuioc uscat – 17,8

Rozmarin uscat – 17,7

Fasole boabe – 17

Pâine integrală de secară – 16,5

Cătălin Schaer