Edamame – proprietăți și mod de preparare

Edamame sunt boabele imature de soia, gătite direct în păstaie. Acest fel de mâncare este popular în Asia, în special în bucătăria chineză, japoneză, indoneziană sau coreeană. Cea mai simplă metodă de preparare este fierberea sau înăbuşirea la abur a păstăilor, care apoi se servesc cu sare. În occident se găseşte în restaurantele cu specific sau în magazinele de produse bio sau de hrană sănătoasă.

Se recomandă ca păstăile crude de soia să fie culese cu mâna, nu mecanic. Pentru gătire, se îndepărtează capetele păstăii (exact ca la fasolea verde), şi de obicei se fierb în apă sau la abur. Condimentele tipice pentru ele sunt sarea şi usturoiul.

Păstăile de edamame sunt extrem de bogate în grăsimi sănătoase, proteine şi fibre, ceea ce le face excelente pentru sportivii vegetarieni. În edamame se regăsesc toţi cei nouă aminoacizi esenţiali organismului nostru. Păstăile de edamame conţin vitaminele B, C si E dar sunt o sursă bogată şi de minerale precum magneziul, calciul, fierul, manganul, cuprul. Păstăile de edamame sunt bogate şi în antioxidanţi, aceştia curăţând organismul de efectele toxinelor şi radicalilor liberi, stimulând sistemul imunitar şi întărindu-ne organismul. Edamame pot înlocui cu succes carnea în alimentaţie. În plus, acestea conţin şi izoflavone, substanţe de un real ajutor pentru menţinerea densităţii osoase.

Această legumă poate fi consumată în diverse preparate cum ar fi chiftele crocante, sos pentru dip, sotate, supă sau salate.

Chiftele se prepară din boabele de edamame gătite, morcov, usturoi, sos tamari, ghimbir, chives, ouă, panko şi se prăjesc în ulei. Pot avea rol de gustare, garnitură sau chiar fel principal într-un meniu vegetarian.

Sosul pentru dip din edamame însoţeşte foarte bine legumele proaspete şi chips-urile, poate fi folosit la sandwich-uri sau tartine înlocuind cu succes hummus-ul.

Cătălin Schaer