Nu avem timp să gătim. Aşa să fie?

Deseori auzim mulţi oameni în jurul nostru plângându-se că mănâncă prost din lipsă de timp pentru gătit. Aşa că am găsit de cuviinţă să scriem acest articol mai mult pentru cei pasionaţi de gastronomie, “bucătarii” casnici, şi mai puţin pentru profesionişti. Lucrând într-o bucătărie profesională, am ajuns la concluzia că oamenii aceia mănâncă prost pentru că nu ştiu ce au de făcut, nu pentru că nu ar avea efectiv timp de gătit mâncare proaspătă. Şi apoi, aceiaşi oameni se plâng că s-au îngrăşat şi că nu au timp de mers la sală sau de făcut mişcare, să mai dea jos din kilograme. Suntem perfect conştienţi că după 8-10 ore de muncă la calculator într-un birou, şi după încă o oră pierdută în trafic în drum spre casă, nu mai are nimeni chef să se apuce să cureţe salată, ceapă, morcovi, să pregătească nişte carne pentru gătit sau, mai rău, să spele vase. E mult mai simplu să comanzi o pizza sau să iei o şaorma de la colţul blocului sau o merdenea de la metrou în drum spre casă.

 

Problema e că mâncând pizza şi şaorma 5 zile pe săptămână şi doar în weekend mai apuci o mâncare gătită în casă, dincolo de faptul că aduni kilograme în plus, nici nu te simţi prea bine după un timp. Deci hai să vedem cum ar fi posibil să faci mâncare acasă în fiecare zi. Nu mai spunem de faptul că e mai ieftin să gătiţi acasă. Mai bine de jumătate din timpul alocat pentru gătitul unui fel de mâncare se pierde cu pregătirile. Pregătiri preliminare, în limbaj profesionist. Aici intră spălat şi curăţat zarzavaturi, curăţat cartofi, tăiat şi pregătit carne, porţionat ingrediente, măsurat, cântărit, numărat etc. Exact la aceste pregătiri putem câştiga cel mai mult timp, în aşa fel încât să fim în stare să gătim un preparat în 15-20 de minute.

 

Tot ce ai nevoie este un plan de acţiune conceput pentru o săptămâna, ai nevoie de un meniu. Trece pe o listă ce feluri de mâncare ţi-ar plăcea să mănânci în timpul săptămânii şi alături faci lista cu ingredientele şi cantităţile necesare. Când mergi la cumpăraturi încearcă să respecţi pe cât posibil lista şi cantităţile pentru a nu fi nevoit să arunci mâncarea. Incearcă pe cât posibil să ai mereu în casă ingrediente pe care să le prepari rapid atunci când nu ai avut timp de cumpăraturi: o cutie de paste, câteva conserve cu roşii pentru sos, conserve de naut pentru un humus, ton, porumb pentru salate rapide. Investeşte într-un ulei bun pentru salate, presat la rece, într-un orez de calitate, într-un parmezan bun sau un muştar bun. Sunt produse care rezistă în frigider sau cămară destul de mult timp şi care vor aduce un plus de gust preparatelor tale. Dacă îţi rămăne mâncarea gătită pentru cină pune-o în caserolă pentru prânzul de a doua zi la birou. Te poţi lăuda colegilor şi feedback-ul lor te poate încuraja să continui cu acest obicei bun de a-ţi pregăti singur mâncarea.

 

Aşadar, ai cumpărat două salate când ai făcut cumpărături. Nu le lăsa în frigider, în punga în care le-ai cumpărat. Spală-le frunză cu frunză când ajungi acasă de la cumpărături, pune frunzele în picioare într-o sită mare şi bagă-le în frigider. Când vrei să-ţi faci o salată, tot ce ai de făcut este să rupi frunzele într-un castron, pui sare, ulei, oţet sau lămâie şi ai salata gata, ÎN 3 MINUTE. Ridichi, ceapă verde, morcovi – tot ce se poate păstra curăţat şi gata de pus în mâncare – curăţă-le şi spală-le ATUNCI CÂND LE CUMPERI. Carnea – o speli, o cureţi de pieliţe, o porţionezi şi o pui bucăţi în congelator sau în frigider. Scoţi la decongelat doar atat cât îţi trebuie, când îţi trebuie. Dacă muţi carnea congelată în frigider dimineaţa înainte să pleci la servici, când te întorci seara e gata dezgheţată pentru a fi gătită.

 

Fă-ţi ordine în bucătărie în aşa fel încât să ştii cu ochii închişi de unde să iei o tigaie sau unde e solniţa sau râşniţa de piper. Pe cât posibil, ţine-ţi condimentele în cutii/ borcănaşe speciale, de preferat cu poza condimentului pe etichetă. În felul ăsta găseşti imediat condimentul care îţi trebuie, nu pierzi cinci minute până găseşti borcănaşul cu boia de ardei.

 

Păstrează oalele, crătiţile şi tigăile curate, în aşa fel încât să nu pierzi timpul cu spălatul lor. Când te apuci să găteşti ceva, urmează paşii aceştia: citeşte reţeta bine, scoate-ţi pe masă tot ce ai nevoie – ingrediente, oale, castroane, tocător, cuţit, spatulă şi ce mai ai nevoie, apoi apucă-te să găteşti. Gândeşte-ţi bine operaţiunile ÎNAINTE să te apunci de gătit, în aşa fel încât să ştii de la început ce îţi trebuie şi ce ai de făcut. Dacă te opreşti de fiecare dată când ai nevoie de un castron şi trebuie să îl scoţi din dulap, sau dacă faci kilometri prin bucătărie după solniţă şi tocător, va dura o veşnicie să faci o farfurie cu mâncare şi vei obosi de nici foame nu îţi va mai fi până termini.

Fă curat imediat după ce ai terminat de gătit. Spre exemplu, o friptura are nevoie de un timp de “odihnă” după ce ai luat-o de pe grătar sau tigaie. În acel răgaz este timp suficient pentru spălat vasele şi ustensilele folosite, în aşa fel încât ele să fie curate pentru data viitoare când gătești.
Într-o bucătărie profesională, un fel de mâncare se găteşte în maxim 15-20 de minute, şi să nu vă închipuiţi că cineva face o friptură gigantică dimineaţa şi vinde din ea toată ziua, în aşa fel încât doar să taie şi să o pună în farfurie când are un client. Totul se găteşte pe loc, astfel că organizarea, disciplina şi pregătirile făcute din timp sunt esenţiale. Ştim că pare complicat şi prea riguros tot ce am descris mai sus, dar este calea cea mai simplă şi mai rapidă pentru a avea mâncare proaspătă gătită în casă în fiecare zi.

 

Cătălin Schaer