Preferinţele de plating în diferite culturi

Mâncarea este o componentă centrală a unei culturi, cu simbolistică importantă. Aşa cum fiecare cultură are diferite metode de procurare, procesare şi consumare a mâncărurilor, ea poate avea de asemenea şi diferite preferinţe în aranjarea mâncării. Preferinţele vizuale în materie de mâncare şi modul în care variaţia acestor preferinţe în diferite culturi poate influenţa percepţia şi consumul de alimente gătite ar putea fi de interes pentru chefi, marketeri sau părinţi.

Pentru a explora posibilele diferenţe între culturile estice şi cele vestice, precum şi diferenţele dintre SUA şi Europa, 199 de persoane din SUA, 166 din Italia şi 204 persoane din Japonia au fost selectate să răspundă unui chestionar online. Participanţilor le-au fost prezentate 24 de pagini web cu diferite opţiuni de aranjare a mâncării şi au fost invitaţi să aleagă farfuria care li se părea cea mai atrăgătoare estetic. Variabilele care au fost luate în considerare sunt: numărul şi amestecul de culori, numărul de ingrediente, poziţia ingredientului principal, farfurie aglomerată vs. farfurie aerisită şi prezentare organizată vs. prezentare dezorganizată.

Rezultatele au arătat că persoane de pe continente diferite şi din culturi contemporane au câteva trăsături comune, dar de asemenea şi păstrează câteva diferenţe culturale. Preferinţele comune mai multor culturi au fost cele pentru 3 culori pe farfurie, 3-4 ingrediente pe farfurie şi poziţionarea ingredientului principal în partea dreaptă sau în partea dreaptă-jos pe farfuriile rotunde, şi în centru pe farfuriile ovale. Cu toate acestea, există şi câteva diferenţe între culturi: americanii şi italienii care au participat la studiu au preferat farfuriile care erau aranjate neprotocolar în timp ce japonezii au preferat farfuriile montate formal.

O altă diferenţă importantă a fost aceea că americanii şi japonezii au preferat farfuriile relativ aerisite, care ar putea simboliza viziunea lor culturală de spaţiu deschis. Subiecţii italieni au preferat farfuriile încărcate.

Descoperirile acestui studiu arată că preferinţele comune ale diferitelor culturi pot fi folosite pentru a promova consumul de alimente sănătoase, spre exemplu prin poziţionarea acestor ingrediente în partea dreaptă a farfuriei şi în acelaşi timp poziţionând ingredientele mai puţin sănătoase în zone mai “defavorizate” ale farfuriei.

Pentru mai multe detalii căutaţi Zampollo, Francesca, Brian Wansink, Kevin Kniffin, Mitsuru Shimizu, and Aki Omori (2012). “Looks Good Enough to Eat: How Food Plating Preferences Differ Across Cultures and Continents.” Cross-Cultural Research ,46(31): 31-49. doi:10.1177/1069397111418428

Titlu original: Looks Good Enough to Eat: How Food Plating Preferences Differ Across Cultures and Continents

Sursa – http://foodpsychology.cornell.edu/summaries/food_looks

Related Post