RomanianChefs la Food Bloggers Conference

Pe 24 Iunie am participat la Food Bloggers Conference, ediția Iunie 2016 și putem spune că a fost o surpriză mai mult decât plăcută să găsim adunați laolaltă food publisheri, agenții de media și profesioniști ai gastronomiei care să schimbe idei, sfaturi și să socializeze.

S-au discutat multe lucruri interesante și s-au pus multe probleme pe tapet, de la relația publisherilor cu brandurile și până la presupusa râcă dintre food bloggers și bucătarii profesioniști – mai mult sau mai puțin fondată. Ce vor publisherii de la branduri? Să se cunoască înainte de a lucra împreună, libertate în timpul colaborării și feedback după proiect, astfel încât și publicația să-și poată face o evaluare a propriei eficiențe. Ce vor brandurile de la publisheri? Organizare, sinceritate, identitate și, nu în ultimul rând, trafic. Brandurile lucrează cu bloggeri pentru că vor să ajungă la comunitățile acelor bloggeri, cu focus pe calitate. În acest context, veșnica întrebare despre trafic s-ar aplica doar la anumite obiective ale unei campanii – celor care urmăresc direcționarea traficului către brand sau atragerea de cumpărători pe site-ul companiei.

O sesiune foarte importantă în această conferință a fost discuția cu chef-ii, în care au răspuns întrebărilor chef Nicolai Tand, chef Liviu Lambrino, chef Gabriel Toader, și Ciprian Zobuian. Printre punctele importante discutate în acest panel au fost cele despre furnizorii de Horeca, despre produse standardizate versus producția locală, despre cât de greu este să găsești personal calificat pentru bucătăriile profesionale, despre influența show-urilor culinare asupra industriei și cum a fost percepută această meserie prin prisma emisiunilor TV. Nu în ultimul rând, un subiect arzător a fost cum sunt percepuți bloggerii culinari de către profesioniști. Bloggerii au spus clar că nu doresc să fie chefi, dar sunt interesați să știe cum pot colabora cu restaurantele pentru a putea oferi utilizatorilor de pe site rețete utile. Și ca răspuns, chefii s-au arătat deschiși la astfel de colaborări. Un alt sfat din partea lor a fost „nu publicați prostii pe bloguri”. Să nu luați o rețetă de cine știe unde și să o publicați fără să o testați, și nu doar o singură dată.  

Referitor la bucătăria românească tradițională, părerea profesioniștilor este că industria restaurantelor din România e încă prea mică pentru a susține dezvoltarea normală a restauratelor și a mâncărurilor de calitate, și că avem nevoie de creștere mult mai mare – mai mulți oameni care să consume des în restaurante. În privința promovării gastronomiei românești și a educației culinare în general, chef Toader a venit chiar și cu o propunere pentru bloggeri. „Măi oameni buni, este simplu: voi știți să scrieți, noi știm să gătim. Dacă vreți să facem front comun, haideți! (…) Dar scrieți și ce trebuie, atenție! Fără să știți voi, eu vă mai urmăresc și vă mai reproduc rețetele voastre. Ce v-aș face când v-aș prinde!”.

În privința trendurilor în food blogging, concluzia generală a fost că accentul se pune din ce în ce mai mult pe vizual – fotografii și conținut video – și că pentru  mulți utilizatori, formatul aceasta de comunicare este mult mai facil.

Opinia noastră? Cred că gastronomia românească are nevoie în acest moment de o colaborare strânsă între profesioniști și publisheri, de orice fel ar fi ei. Restaurantele românești suferă mai mult de lipsa educației culinare decât de lipsa banilor. Furnizorii pot fi convinși să lucreze în anumite condiții, bucătarii pot învăța noi feluri de a găti și noi ingrediente, dar dacă nu există cerere din partea clienților, toate acestea sunt în zadar. Iar cererea aceasta nu depinde strict doar de bani, ci și de nivelul de educație gastronomică.

Food Bloggers Conference este un eveniment organizat de Evensys, iar partenerul principal al acestei ediții a fost Lidl Romania. Ceilalți parteneri ai acestui eveniment au fost Shan’shi, Napolact, Tefal, Nestle, Freeway, Eisberg simply fresh, Silva și Microsoft – partenerul tehnic.

Cătălin Schaer

Related Post